Eindeloze mogelijkheden met Pipedrive

“Data-gedreven werken deden we al,” vertelt Pieter Duifhuizen van Dugros. “Andere bedrijven zijn daar jaloers op, hoe goed wij dat doen. Maar we misten nog een belangrijk stuk informatieoverdracht. Dat was te rommelig geregeld en kostte te veel tijd om terug te vinden. Dat probleem heeft Upsmart met Pipedrive opgelost.”

Het doel

Pieter Duifhuizen is mede-eigenaar van Dugros, samen met zijn vader. “Opa is in 1953 begonnen met een kleine lederwarenfabriek en winkel. Toen zijn kinderen instapten in het bedrijf hebben ze lang op de markt gestaan. In 1999 richtten ze de groothandel op. Daar ben ik inmiddels 12 jaar onderdeel van.”

“We doen alles in eigen beheer,” vertelt Pieter trots. De productie, de marketing, de sales, alles. Met een flink team van in totaal ongeveer 100 mensen dat erg gedreven en betrokken is. Maar dan krijg je dus ook dat sommige mensen dingen al jaren op hun eigen manier doen. En dan is het moeilijk om informatieoverdracht en -centralisatie goed te regelen.”

“Extern winnen is intern beginnen”

Overstap naar een centraal systeem

“Ik ging op zoek naar een CRM dat we centraal konden gebruiken,” zegt Pieter. “We hadden eerst een CRM als onderdeel van ons ERP-systeem, maar dat was niet erg geavanceerd. Het was ook veel extra werk voor onze medewerkers en er werd -dus- weinig gebruik van gemaakt.”

“Toen hebben we een tijdje met Salesforce gewerkt, maar ik kreeg daar geen goed beeld. Ik had niks visueels om me te laten zien hoe het ging. Alleen een dikke rekening,” lacht Pieter. “Zo kwam ik uit bij Pipedrive. Ik werd daar meteen heel enthousiast van, het was perfect en precies wat ik zocht. Ik liet het aan mijn collega’s zien, die waren ook direct enthousiast. Zo zijn we bij Upsmart terecht gekomen.”

Nog midden in het project

“We zijn dus nog niet klaar met Upsmart,” lacht Pieter. “Er is zoveel meer mogelijk dan ik in eerste instantie dacht. Om een goede bedrijfsflow te krijgen en houden is dit belangrijk. En ja, dan moet je soms collega’s overtuigen, die iets al jarenlang op hun eigen manier doen, dat het ze uiteindelijk echt tijd gaat schelen. Eerst is het misschien even wennen en meer werk, maar uiteindelijk heeft ons bedrijf er veel aan.”

“Upsmart heeft tijdens de trainingen goed uitgelegd wat het ons gaat opleveren. Voor het toekomstige traject zou ik het ook fijn vinden als zij een stappenplan voor ons opstellen. Dus niet alleen een training, maar ons ook helpen met het vaststellen van het doel, hoe we dat gaan bereiken en na 3 maanden een evaluatie, bijvoorbeeld. In eerste instantie had ik daar misschien niet voor gekozen, vanwege de kosten, maar nu merk ik wel dat ik daar behoefte aan heb.”

“Van Pipedrive werd ik direct enthousiast.”

“Het proces tot nu toe ging heel snel en soepel,” zegt Pieter. “Upsmart zette de koppeling met ons ERP-systeem op en het overzetten van de data ging heel gemakkelijk. Maar goed, we zijn dus nog niet klaar. Upsmart gaat de andere afdelingen ook trainen. En per afdeling is het echt wel anders hoe je Pipedrive gaat gebruiken, welke data je invoert, welke automatiseringen. Iedere afdeling heeft dan een eigen template, een eigen flow.”

“Er is binnen Pipedrive veel standaard in te stellen, maar je kunt ook veel dingen heel specifiek instellen. Pipedrive is voor ons een CRM met een stukje projectmanagement. Voor het projectmanagement hebben we een tijdje Asana geprobeerd. Maar we zijn geen projectmanagementbedrijf, we zijn een tassenboer,” zegt Pieter lekker nuchter.

Een vrouw in een gele cardigan lacht terwijl ze telefoneert, zittend naast haar laptop in een groene omgeving. Naast haar staat een grafiek uit Pipedrive met haar verkoopdoel, waarin te zien is dat ze 24 deals heeft gewonnen met een doel van 30 in november.

Het resultaat

“Nou, zo goed dat we er mee verder willen dus!” zegt Pieter enthousiast. “Het eerste resultaat is dat iedereen van de sales zijn prospects en kansen in Pipedrive zet. Er staan geautomatiseerde klantenlijsten in, die willen we nog uitbreiden, en met de projecten kunnen we heel gemakkelijk de inkooporders begeleiden.”

“De backoffice bespaart echt al tijd. Er is overzicht en dat creëert ook overzicht in de hoofden. Daarom geef ik als tevredenheidsscore voor de backoffice ook een 8. Op verkoopgebied gaat het gemakkelijker, maar nog niet per se sneller. Voor sales moet het nog komen, maar die is wel al van een 4 naar een 6 gegaan in een paar maanden tijd. Dus als dit zo doorgaat, ben ik blij.”

De pijn voelen

“Weet je, de backoffice had al pijn,” legt Pieter uit. “Die zaten echt met een probleem. Nu hebben ze het overzicht dat ze misten. Als er geen pijn is, dan zoek je ook geen oplossing. Als je je niet ziek voelt, ga je ook niet naar de dokter. Maar nu ik zie wat Pipedrive allemaal kan, zie ik ook waar het beter kan. De pijn werd, dankzij Pipedrive, opeens zichtbaar.”

Om op die 10 uit te komen hebben we voorgesteld om het accountmanagementproces door te ontwikkelen en extra trainingen te organiseren. Dat gaan we komende maand doen: Upsmart gaat een aantal trainingen op kantoor bij Durgros verzorgen om 11 nieuwe gebruikers te trainen en 15 gebruikers een advanced training te geven. Op naar de 10!

“Er is binnen Pipedrive veel meer mogelijk dan ik dacht, dus Upsmart is nog niet klaar met ons.”

Tevredenheids-score: 7/10

“Er is binnen Pipedrive veel meer mogelijk dan ik dacht, dus Upsmart is nog niet klaar met ons.”

Aanrader?

“Ik raad Upsmart en Pipedrive aan voor alle bedrijven die, ongeacht de grootte, willen professionaliseren. Met data capturing kun je je salesteam efficiënter inzetten.”

Bekijk ook eens deze cases

  • Royal de Boer

    Royal de Boer

    Tevredenheidsscore: 10/10 “Is het raar als ik Upsmart een 10 geef? Die zijn gewoon echt goed. Pipedrive krijgt een 9. Daar heb ik geen contact mee.” 5.000+ deals aangemaakt in 6 maanden tijd 14 medewerkers getraind Aanrader? “De schaalbaarheid van Pipedrive maakt het echt een aanrader. Bij mijn vorige werkgever werkte er 5 salesmedewerkers mee,… Read more

    Deze case lezen: Royal de Boer
  • Optimum Group

    Optimum Group

    “Ik moest even een veilige plek opzoeken om te stoppen,” zegt Paul McCabe, salesdirector bij Optimum Group TM vanuit de auto. Aan het begin van iedere maand rijdt Paul stad en land af om al hun vestigingen te bezoeken en de resultaten te bespreken. In de competitieve wereld van innovatieve en milieuvriendelijke verpakkingsoplossingen telt iedere… Read more

    Deze case lezen: Optimum Group