Eindeloze mogelijkheden met Pipedrive

“Data-gedreven werken deden we al,” vertelt Pieter Duifhuizen van Dugros. “Andere bedrijven zijn daar jaloers op, hoe goed wij dat doen. Maar we misten nog een belangrijk stuk informatieoverdracht. Dat was te rommelig geregeld en kostte te veel tijd om terug te vinden. Dat probleem heeft Upsmart met Pipedrive opgelost.”

Het doel

Pieter Duifhuizen is mede-eigenaar van Dugros, samen met zijn vader. “Opa is in 1953 begonnen met een kleine lederwarenfabriek en winkel. Toen zijn kinderen instapten in het bedrijf hebben ze lang op de markt gestaan. In 1999 richtten ze de groothandel op. Daar ben ik inmiddels 12 jaar onderdeel van.”

“We doen alles in eigen beheer,” vertelt Pieter trots. De productie, de marketing, de sales, alles. Met een flink team van in totaal ongeveer 100 mensen dat erg gedreven en betrokken is. Maar dan krijg je dus ook dat sommige mensen dingen al jaren op hun eigen manier doen. En dan is het moeilijk om informatieoverdracht en -centralisatie goed te regelen.”

“Extern winnen is intern beginnen”

Overstap naar een centraal systeem

“Ik ging op zoek naar een CRM dat we centraal konden gebruiken,” zegt Pieter. “We hadden eerst een CRM als onderdeel van ons ERP-systeem, maar dat was niet erg geavanceerd. Het was ook veel extra werk voor onze medewerkers en er werd -dus- weinig gebruik van gemaakt.”

“Toen hebben we een tijdje met Salesforce gewerkt, maar ik kreeg daar geen goed beeld. Ik had niks visueels om me te laten zien hoe het ging. Alleen een dikke rekening,” lacht Pieter. “Zo kwam ik uit bij Pipedrive. Ik werd daar meteen heel enthousiast van, het was perfect en precies wat ik zocht. Ik liet het aan mijn collega’s zien, die waren ook direct enthousiast. Zo zijn we bij Upsmart terecht gekomen.”

Nog midden in het project

“We zijn dus nog niet klaar met Upsmart,” lacht Pieter. “Er is zoveel meer mogelijk dan ik in eerste instantie dacht. Om een goede bedrijfsflow te krijgen en houden is dit belangrijk. En ja, dan moet je soms collega’s overtuigen, die iets al jarenlang op hun eigen manier doen, dat het ze uiteindelijk echt tijd gaat schelen. Eerst is het misschien even wennen en meer werk, maar uiteindelijk heeft ons bedrijf er veel aan.”

“Upsmart heeft tijdens de trainingen goed uitgelegd wat het ons gaat opleveren. Voor het toekomstige traject zou ik het ook fijn vinden als zij een stappenplan voor ons opstellen. Dus niet alleen een training, maar ons ook helpen met het vaststellen van het doel, hoe we dat gaan bereiken en na 3 maanden een evaluatie, bijvoorbeeld. In eerste instantie had ik daar misschien niet voor gekozen, vanwege de kosten, maar nu merk ik wel dat ik daar behoefte aan heb.”

“Van Pipedrive werd ik direct enthousiast.”

“Het proces tot nu toe ging heel snel en soepel,” zegt Pieter. “Upsmart zette de koppeling met ons ERP-systeem op en het overzetten van de data ging heel gemakkelijk. Maar goed, we zijn dus nog niet klaar. Upsmart gaat de andere afdelingen ook trainen. En per afdeling is het echt wel anders hoe je Pipedrive gaat gebruiken, welke data je invoert, welke automatiseringen. Iedere afdeling heeft dan een eigen template, een eigen flow.”

“Er is binnen Pipedrive veel standaard in te stellen, maar je kunt ook veel dingen heel specifiek instellen. Pipedrive is voor ons een CRM met een stukje projectmanagement. Voor het projectmanagement hebben we een tijdje Asana geprobeerd. Maar we zijn geen projectmanagementbedrijf, we zijn een tassenboer,” zegt Pieter lekker nuchter.

Het resultaat

“Nou, zo goed dat we er mee verder willen dus!” zegt Pieter enthousiast. “Het eerste resultaat is dat iedereen van de sales zijn prospects en kansen in Pipedrive zet. Er staan geautomatiseerde klantenlijsten in, die willen we nog uitbreiden, en met de projecten kunnen we heel gemakkelijk de inkooporders begeleiden.”

“De backoffice bespaart echt al tijd. Er is overzicht en dat creëert ook overzicht in de hoofden. Daarom geef ik als tevredenheidsscore voor de backoffice ook een 8. Op verkoopgebied gaat het gemakkelijker, maar nog niet per se sneller. Voor sales moet het nog komen, maar die is wel al van een 4 naar een 6 gegaan in een paar maanden tijd. Dus als dit zo doorgaat, ben ik blij.”

De pijn voelen

“Weet je, de backoffice had al pijn,” legt Pieter uit. “Die zaten echt met een probleem. Nu hebben ze het overzicht dat ze misten. Als er geen pijn is, dan zoek je ook geen oplossing. Als je je niet ziek voelt, ga je ook niet naar de dokter. Maar nu ik zie wat Pipedrive allemaal kan, zie ik ook waar het beter kan. De pijn werd, dankzij Pipedrive, opeens zichtbaar.”

Om op die 10 uit te komen hebben we voorgesteld om het accountmanagementproces door te ontwikkelen en extra trainingen te organiseren. Dat gaan we komende maand doen: Upsmart gaat een aantal trainingen op kantoor bij Durgros verzorgen om 11 nieuwe gebruikers te trainen en 15 gebruikers een advanced training te geven. Op naar de 10!

“Er is binnen Pipedrive veel meer mogelijk dan ik dacht, dus Upsmart is nog niet klaar met ons.”

Tevredenheids-score: 7/10

“Er is binnen Pipedrive veel meer mogelijk dan ik dacht, dus Upsmart is nog niet klaar met ons.”

Aanrader?

“Ik raad Pipedrive aan voor alle bedrijven, groot en klein. Iedereen kan ermee werken. Het is overzichtelijk, toegankelijk, er zijn veel connecties met andere platformen en het is laagdrempelig in gebruik.”

Bekijk ook eens deze cases

  • GSE Carbide

    GSE Carbide

    GSE Carbide, actief in de slijpsector, heeft samen met Upsmart een implementatie van Pipedrive doorgevoerd om de sales‑aanpak te moderniseren. Dankzij deze aanpak is er meer overzicht gekomen in offertes en orders, zijn processen beter gestroomlijnd en heeft het team meer grip gekregen op de datastroom richting klanten. Read more

    Deze case lezen: GSE Carbide
  • Media Service Maastricht

    Media Service Maastricht

    Pipedrive bracht overzicht en rust in het salesproces van Media Service Maastricht dankzij Upsmart. Read more

    Deze case lezen: Media Service Maastricht
  • Besteleads.nl

    Besteleads.nl

    BesteLeads.nl, actief in meer dan 80 branches met 100+ websites, zocht na een overname in 2021 naar schaalbare groei. De organisatie groeide explosief, maar had moeite met gefragmenteerde salesinformatie en beperkte automatisering. Het missende puzzelstukje: een toekomstbestendig CRM voor hun accountmanagers. Na een positieve ervaring met Pipedrive in een vorig dienstverband én advies via ChatGPT,… Read more

    Deze case lezen: Besteleads.nl