Groeistappen zetten met de flexibiliteit van Pipedrive
“Ik had deze wens al heel lang,” vertelt Bob Janse, directeur van GSE Carbide. Hij is inmiddels ruim 13 jaar werkzaam bij de onderneming die als familiebedrijf is gestart. “Mijn achtergrond ligt in het opbouwen en laten groeien van bedrijven. Er verandert altijd veel tijdens het bouwen. Pipedrive en Upsmart passen perfect bij waar ons bedrijf nu staat.”

Het doel
“Als je een bedrijf wilt laten groeien, dan moet je voorbij je vaste klantenkring,” legt Bob uit. “We hebben een vaste groep hele trouwe klanten, velen al vanaf het eerst uur. Maar als je wilt groeien als bedrijf, dan zul je je klantenkring verder moeten uitbreiden. En daar is Pipedrive uitermate geschikt voor.”
“We hadden wel een ERP-systeem, maar geen CRM. Ik miste overzicht, inzicht en monitoring specifiek gericht op het marketing en sales proces. Focus in je salesproces is heel belangrijk. In je eentje of met een paar mensen lukt dat wel, maar met een salesteam van vijf, zes man en een bedrijf met 25 mensen wordt het lastig. Daar wilde ik echt grip op krijgen. Na de overname zijn we druk geweest met het verder vormgeven van de groeistrategie. Hoe gaan we dingen vastleggen? Toen kwam Pipedrive boven water.”
GSE Carbide
GSE Carbide levert zowel geslepen als ongeslepen hardmetalen staven en vormdelen direct uit voorraad. Dankzij de grote voorraad en eigen slijperij kunnen ze snel aan de vraag voldoen of maatwerk leveren. Ze hebben klanten door heel Europa.


“Pipedrive is heel flexibel en down to earth.”
Bob Janse | GSE Carbide
De keuze voor Upsmart
“Ik had al eens onderzoek laten doen naar CRM-systemen,” zegt Bob. “Daar komt dan al snel Salesforce uit, maar dat vond ik echt overkill. Binnen onze groep was iemand die van Pipedrive had gehoord. We wilden ook een implementatiepartner die ons met Pipedrive op weg kon helpen en zo kwamen we bij Upsmart uit. Onze marketing kende Upsmart namelijk al en noemde het een down to earth bedrijf. Daar houden we van, want dat zijn we zelf ook. Dus we zoeken altijd samenwerkingspartners die net zo opereren als wij en ook relatief klein en flexibel zijn.”
“Ik heb er dan ook niet lang over na hoeven denken,” zegt Bob. “Upsmart paste uitstekend bij onze zienswijze. Wij zeggen altijd: help ons op weg, dan nemen we het over als het goed gaat. Bij Upsmart kwam echt de mens naar voren. Daar moet je een klik mee hebben en die was er. We zijn erg blij met hun expertise.”
Het proces
“Er maken bij ons nu 7 man gebruik van Pipedrive,” vertelt Bob. “Eerst moesten we vastleggen welke stappen je maakt binnen het salesproces van je bedrijf, daar hadden we al over nagedacht. Pas daarna kun je medewerkers gaan trainen. Wat ons goed beviel aan de werkwijze van Upsmart is het feit dat zij de training en inrichting van Pipedrive op zich nemen en verzorgen. Zo richt je je op data die relevant zijn voor het specifieke bedrijf. Dat is een groot voordeel van Upsmart, ze proberen er niet allemaal onnodige zaken bij te betrekken. Iedereen die bezig is met commercie en marketing binnen ons bedrijf werkt nu met Pipedrive.”

“Bij de trainingen was iedereen enthousiast,” vertelt Bob. “Dat is ook wel logisch, want op dat moment is Pipedrive fris en nieuw. Maar tussen enthousiasme en kloppende data zit discipline als sleutelwoord. Het is echt verandermanagement, zo’n proces. Sales en marketing moesten gaan samenwerken. En zoals bij veel bedrijven is dat best nieuw.”


“Voor je het weet vliegen de grafieken je om de oren! Het is wel heel gemakkelijk om dashboards aan te maken.”
Bob Janse | GSE Carbide
Pipedrive maakt het gemakkelijk
“Ik merkte gedurende het traject hoe gemakkelijk Pipedrive is,” zegt Bob. “Shit in is shit out. Op het moment dat we er echt mee gingen werken zagen we pas waar verandermanagement nodig was. Pipedrive is wel echt hét pakket om dat mee aan te pakken. Negen van de tien issues kun je zelf tackelen. Ik wil niet beweren dat het nu al vlekkeloos gaat, maar we wisten wat we wilden en konden alles pijlsnel neerzetten met Upsmart.”

Het resultaat
“Een van de grootste winsten van het hebben van een CRM-systeem is dat alle informatie centraal en voor iedereen toegankelijk is. En voor die diepere laag, bij het oppakken en volgen van leads, helpt Pipedrive enorm. Je kunt er ook allerlei systemen aan koppelen. Uiteindelijk geeft het je ook ruimte in je dagbesteding.”
“Het koppelen van alle systemen is de volgende stap. Wij verkopen geen nee en willen geen drempels voor onze klanten. Door het koppelen van ons bestaande ERP-systeem aan Pipedrive kunnen we bi-directioneel stappen zetten. Daarnaast willen we verfijnen op welke data en welke KPI’s we ons nu eigenlijk willen focussen. Voor je het weet vliegen de grafieken je om de oren in Pipedrive, het is zo gemakkelijk om overal een dashboard voor te maken! Maar die zijn niet allemaal nodig.”
Aanrader?
“Ik zou Pipedrive en Upsmart zeker aanraden, daar is iedereen het hier mee eens. Ik had het implementeren van een CRM-pakket al als wens en toen ik hoorde wat de kosten zouden zijn dacht ik, hier kun je je geen buil aan vallen. Laten we het maar proberen. Eerst draagvlak creëren en dan vanuit urgentie het team erbij betrekken.”
“Natuurlijk zijn er ook dingen die beter kunnen. Pipedrive is een relatief klein pakket, vergeleken met Salesforce bijvoorbeeld. Daar zitten grote voordelen aan, maar sommige functies zijn nog niet ontwikkeld. Er zit bijvoorbeeld een mooie kaartfunctie in Pipedrive waarop je kunt zien waar je klanten zitten. Maar niet of er ook prospects in de buurt zijn. Dat soort specifieke wensen zouden leuk zijn geweest, maar we zijn dermate tevreden met Pipedrive dat we op dat soort dingen ons verlies nemen. We hebben met Pipedrive en Upsmart een goede keuze gemaakt die goed bij ons past.”

“Upsmart is toegankelijk en communiceert gemakkelijk. Ze helpen je goed op weg zodat je effectief punten kunt pakken.”
Bob Janse | GSE Carbide
Tevredenheidsscore: 8/10
“Upsmart krijgt een 7,5-8. Ze zijn toegankelijk, communiceren gemakkelijk. De trainingen waren prima. Ze bleven betrokken en je kon vragen blijven stellen. We konden effectief punten pakken met Upsmart. En of je er nou twee medewerkers instopt of 100, dat maakt niet uit. Ze stemmen het af op het proces.”
Doorlooptijd implementatie 2 weken
7 medewerkers getraind
Pipedrive aanrader?
“Pipedrive qua programma krijg een 7-7,5. We hadden eerst niks en dit voldoet voor 70-80% aan wat we wilden. De rest blijft maatwerk.”



