Plug and play met Pipedrive en Upsmart

Financieel directeur Mark Bankers van Isolatie.com houdt duidelijk van actie ondernemen en snel schakelen. “Isolatie.com bestaat nu 14 jaar. Sinds 1 januari dit jaar, 2025, ben ik klankbord en adviseur voor de directie. We zijn in 3 jaar tijd van 40 naar 90 medewerkers gegaan. Daar is structuur voor nodig en die heb ik nu gevonden met onder andere Pipedrive en Upsmart.”

Het doel

“10 jaar geleden ben ik voor mezelf begonnen vanuit mijn achtergrond in de bancaire wereld en accountancy,” vertelt Mark. “In coronatijd heb ik voor Isolatie.com een meerjarenplan geschreven. Niet veel later werd mij gevraagd de rol van financieel directeur over te nemen en dat heb ik begin 2022 gedaan. Nu heb ik dus weer een nieuwe rol binnen het bedrijf.”

“Met het meer dan verdubbelen van het aantal medewerkers ben ik goed naar onze ICT-structuur gaan kijken. Alles zat in 1 pakket. En alles was het net niet. De onderdelen van het pakket deden net niet wat we nodig hadden, ik kon net niet genoeg inzicht krijgen en we konden net niet genoeg vastleggen. Toen heb ik gezegd, we gaan een nieuwe structuur bouwen vanuit mijn visie op de toekomst van het bedrijf en alles om Exact Bouw 7 hangen.”

“Door de kennis van Upsmart hebben we zó snel kunnen schakelen! Echt supersnel.”

Data-behoefte

“Het enige wat ik kon inzien in het oude pakket waren de openstaande offertes. Dat is gewoon niet genoeg. Ik moet bijvoorbeeld kunnen zien wat de conversieratio is. Hoeveel leads heb ik nodig om tot een bepaalde omzet te komen. Ik zocht hiervoor een plug and play oplossing. Salesforce is dat bijvoorbeeld niet.”

“Voor mijn eigen bedrijf heb ik in het verleden al veel CRM-pakketten uitgezocht. Een aantal mensen hier op de verkoopafdeling hadden ervaring met Pipedrive en waren er erg enthousiast over. Dus we besloten daarvoor te gaan.”

Het proces

“Onze medewerkers waren al enthousiast en gemotiveerd om met Pipedrive aan de slag te gaan,” vertelt Mark. “We namen de mensen ook mee in het proces. De inrichting deden we op managementniveau, maar toen de structuur eenmaal stond zijn we heel snel overgegaan op de implementatie. Ik ben echt het type ‘learning by doing’.”
 
“Ik was zelf niet bij de medewerkerstrainingen van Upsmart aanwezig, maar ik heb ook geen enkele klacht van onze mensen gehoord, dus dat is mooi,” zegt Mark. “Alle andere opties om in te werken hebben we uitgezet. We gaan binnenkort een nieuwe offertetool koppelen aan Pipedrive. Daar gaan we 3 maanden mee proefdraaien. Met Pipedrive hadden we voor proefdraaien en treuzelen geen tijd. Dat moest gewoon snel.”

Man met headset achter computer, omringd door logo’s van integraties zoals LinkedIn, Gmail, Zapier en Exact.

“Met het juiste gebruik van Pipedrive kunnen je verkoopmedewerkers hun sales boosten.”

Het resultaat

“Werken met Pipedrive heeft me tot nu toe vooral inzicht opgeleverd,” vertelt Mark. “Ik kan nu data-gedreven beslissingen maken, iets wat ik graag wilde. Waar je als kleine Mkb’er veel op onderbuikgevoel doet, moet je als groter bedrijf alles op data doen. Sign request is ook geïmplementeerd, heeft altijd goed gewerkt, en schouwformulieren zijn gekoppeld. Heel handig.”
 
“Wij bedienen 2 markten, zoals je op de website kunt zien: de zakelijke markt en particulieren. Leads voor particulieren krijgen we uit 4 hoeken: uit eigen generatie, we kopen leads in, krijgen leads uit samenwerkingsverbanden en uit samenwerkingen met gemeentes. Daar hebben we 4 kolommen van gemaakt in Pipedrive. Zo kunnen we precies zien welke kolom hoeveel leads oplevert, wat de conversieratio is, wat meer aandacht nodig heeft, waar we het beste in kunnen investeren, en wat niet werkt. Ook leadgeneratoren kunnen we met behulp van Pipedrive op hun kwaliteit beoordelen en de data als bewijs laten zien.”

Vrouw in witte blouse voert een telefoongesprek en lacht terwijl ze werkt op haar laptop aan een houten bureau.

Rubbish in = rubbish out

“Pipedrive wordt goed gebruikt door onze medewerkers,” zegt Mark. “Van het management tot aan de verkopers. Maar voor alle ingevoerde data geldt wel: rubbish in is rubbish out. Verkopers zijn niet altijd de meest administratieve personen. Je moet het zo gemakkelijk mogelijk maken voor je team. Je kunt mensen ook sturen om bepaalde taken te doen, natuurlijk. Bij ons wordt het in ieder geval volle bak gebruikt.”
 

“Wat waarschijnlijk ook helpt is dat onze verkoopmedewerkers hun sales echt kunnen boosten met het juiste gebruik van Pipedrive. Ze vinden het fijn om goed te scoren. Vanuit het management kunnen we zien wat er allemaal speelt. Vanaf de planning met de klant door de binnendienst, tot aan de werkplanning, de uitvoering en de feedback; alles staat in Pipedrive. De bevestigingsmail en sms verlopen allemaal automatisch. Nu Greenchoice bij ons is ingestapt met een minderheidsbelang, kunnen we hen gemakkelijk data uit Pipedrive laten zien, bijvoorbeeld over bepaalde marketingcampagnes.”

“Pipedrive is niet alleen plug and play, maar óók maatwerk. Bij Pipedrive kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Wij hebben in ieder geval nog niks bedacht wat niet kan. Ik geef Pipedrive een 8,5 als eindscore omdat de kosten, als je het maximale eruit wilt halen, best kunnen opstapelen. Aan de andere kant zetten wij per 10 verkoopmedewerkers denk ik net zoveel om als anders met 12. Dus het bespaart ook weer een hoop geld.”

“We hebben nog niks bedacht wat Pipedrive niet kan.”

Tevredenheids-score: 9/10

“Ik ben echt heel blij met het tempo van Upsmart. Ik geef een 9 omdat ze zich strak aan een bepaalde structuur houden. Soms wilde ik nóg sneller, maar dat kon dan niet. Tja, die structuur is er natuurlijk niet voor niks. Dus dat is ook goed zo.”

Aanrader?

“Ja. Wat mij betreft sowieso voor ieder bedrijf dat aan de vooravond van uitbreiding staat,” zegt Mark. “Bedrijven die een serieuze buitendienst krijgen, bijvoorbeeld opschalen naar een team van 20 mensen, die kunnen niet zonder Pipedrive en Upsmart. Dat is het moment. Dan kun je als managementteam namelijk goed sturen, controleren en écht managen.”

Bekijk ook eens deze cases

  • GSE Carbide

    GSE Carbide

    GSE Carbide, actief in de slijpsector, heeft samen met Upsmart een implementatie van Pipedrive doorgevoerd om de sales‑aanpak te moderniseren. Dankzij deze aanpak is er meer overzicht gekomen in offertes en orders, zijn processen beter gestroomlijnd en heeft het team meer grip gekregen op de datastroom richting klanten. Read more

    Deze case lezen: GSE Carbide
  • Media Service Maastricht

    Media Service Maastricht

    Pipedrive bracht overzicht en rust in het salesproces van Media Service Maastricht dankzij Upsmart. Read more

    Deze case lezen: Media Service Maastricht
  • Besteleads.nl

    Besteleads.nl

    BesteLeads.nl, actief in meer dan 80 branches met 100+ websites, zocht na een overname in 2021 naar schaalbare groei. De organisatie groeide explosief, maar had moeite met gefragmenteerde salesinformatie en beperkte automatisering. Het missende puzzelstukje: een toekomstbestendig CRM voor hun accountmanagers. Na een positieve ervaring met Pipedrive in een vorig dienstverband én advies via ChatGPT,… Read more

    Deze case lezen: Besteleads.nl