Pragmatisch, flexibel en snel

“We zijn een warmtebedrijf, gespecialiseerd in de ontwikkeling van duurzame collectieve opwekinstallaties voor de levering van warmte en koude,” vertelt Karlijn Wisse, directeur van het warmtebedrijf van Linthorst Energy. “We zijn onderdeel van Linthorst World, ons zusterbedrijf is Linthorst Techniek, dat al bijna 50 jaar bestaat als installatiebedrijf. We zijn actief in een dynamische markt, met ontwikkelingen omtrent de warmtewet en duurzaamheidseisen, we zijn dan ook flexibel en continu in beweging.”

De situatie

“We zijn een groot en dynamisch bedrijf,” vertelt Karlijn. “Met de steeds wijzigende wetgeving en vraag vanuit de markt moet je flexibel kunnen zijn. En daar moeten we onze bedrijfsvoering op aanpassen. Bij Linthorst Energy komen verschillende bedrijfsonderdelen van Linthorst World bij elkaar in de proposities. We willen ernaartoe dat we allemaal onze kansen en relaties kunnen vastleggen in een systeem waar we allemaal in kunnen werken.”

“Moderne workflowmanagement is onmisbaar voor een snelgroeiend bedrijf zoals Linthorst Energy.”

Workflowmanagement

“Voorheen had iedereen zijn eigen Excelsheet waar hij in werkte,” zegt Karlijn. “Dat hebben heel veel bedrijven natuurlijk heel lang gedaan. Maar het is niet gebruiksvriendelijk en geeft geen gemeenschappelijk inzicht.  En het is niet modern. Er is tegenwoordig veel meer mogelijk op het gebied van workflowmanagement. Ons doel is dat we als geheel bedrijf allemaal in hetzelfde systeem gaan werken.”

Het proces

“De uitvoering verliep in werkelijkheid net zo snel als ze hadden beloofd,” vertelt Karlijn. “Ik wilde ook geen zwaar systeem dat toch niemand ging gebruiken. En qua investering is dit ook goed te doen. Upsmart is meer een consultant, want het Pipedrive-systeem is op zich best eenvoudig te implementeren. Je kunt ook heel veel zelf doen. Zo heb ik zelf een implementatiebestand gemaakt. Dat heb ik wel door Upsmart laten checken.”

Man geeft presentatie bij een flip-over over leadgeneratie en conversie tijdens een teamoverleg in een lichte vergaderruimte.

“Pipedrive en Upsmart raad ik aan voor pragmatische, flexibele bedrijven.”

Gefaseerd implementeren
“Tijdens de strategiesessie hebben we besproken welke data voor ons belangrijk zijn, wat we wilden invoeren en meten en hebben we het dashboard opgezet,” vertelt Karlijn. “Daarna hebben we eerst de commerciële tak van het warmtebedrijf,  Linthorst Energy, en van Linthorst Techniek getraind en overgezet. De directie is daar ook in meegenomen en moet er ook in kunnen kijken.”

“Er zijn nu 20 mensen getraind. De trainingen verliepen  vlot en waren heel hands-on. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Allemaal de laptop mee, licentie activeren, testproject opzetten, data overzetten en aan de slag ermee. Upsmart maakt het ook niet ingewikkelder dan het is. Nu moeten wij ervoor zorgen dat iedereen het omarmt zoals het is. Wij hoeven onze werkwijze ook niet aan te passen naar Pipedrive, dat is mooi. We gebruiken nu alleen een andere, betere tool, maar onze werkwijze blijft gelukkig hetzelfde.”

Man presenteert een dashboard met grafieken op een groot scherm aan een groep collega’s tijdens een teamoverleg in een informele vergaderruimte.

Het resultaat

“Wat ik prettig vind is dat het mij veel inzicht geeft,” vertelt Karlijn. “Ik kan mijn eigen dashboard bouwen om te zien hoe het ervoor staat. Ik kan met 3 clicks zien of iemand verwacht een deal te sluiten. Excel was heel statisch. Als er daar een tijdje geen activiteit was op een project, dan raakte je het een beetje kwijt. Nu kan ik zo ophalen wie wat te doen heeft.”

“Wat ik ook belangrijk vind is het managen van de druk op mijn medewerkers. Zie ik in Pipedrive dat iemand wel een hele lange lijst met taken of activiteiten heeft, dan kijk ik mee of we wat kunnen delegeren of schrappen. Of we managen de verwachting naar de klant toe. Ook als iemand ziek wordt, dan kan ik snel zien wat ze onderhanden hebben en wat moet worden overgenomen. Dat kan niet als iedereen met zijn eigen agenda en eigen takenlijst werkt.”

Stekker eruit
“Nu is het belangrijk om de overige commerciële collega’s van onze organisatie mee te krijgen in Pipedrive. Ik heb bij de overstap de stekker uit de oude documenten getrokken. Want als je met 2 systemen naast elkaar blijft werken, en geen harde switch on hebt, dan blijven mensen toch geneigd te doen wat ze altijd al deden,” vertelt Karlijn. “Dit jaar willen we ook de andere bedrijven van Linthorst nog overzetten naar Pipedrive. Ik denk dat er nog zo’n 15 collega’s getraind moet worden. Maar het werkt nu al heel goed. Linthorst Energy heeft alle leads en rapportages er al inzitten.”

“Pipedrive is heel handig en laagdrempelig. Je bent binnen 4 weken live.”

Tevredenheids-score: 8/10

“Upsmart krijgt van mij een 8. De samenwerking was heel prettig, ik zou ze ook zeker aanbevelen bij anderen en ze leverden snel resultaat. Maar het zou nog net een klein stapje professioneler kunnen, ze waren soms wel erg informeel. Maar ach, moeten ze dat eigenlijk wel willen?”

Aanrader?

“Pipedrive en Upsmart raad ik aan voor pragmatische, flexibele bedrijven.”

Bekijk ook eens deze cases

  • Isolatie.com

    Isolatie.com

    Isolatie.com stroomlijnde haar salesproces met Pipedrive en Upsmart, waardoor offertes sneller worden opgevolgd en klantgegevens centraal beschikbaar zijn. Dankzij een efficiëntere workflow en slimme automatiseringen bespaart het isolatiebedrijf tijd en behoudt het grip op groei. Lees hoe Isolatie.com met Pipedrive structuur aanbrengt in een snelgroeiend bedrijf en salesresultaten verbetert. Read more

    Deze case lezen: Isolatie.com
  • Royal de Boer

    Royal de Boer

    Tevredenheidsscore: 10/10 “Is het raar als ik Upsmart een 10 geef? Die zijn gewoon echt goed. Pipedrive krijgt een 9. Daar heb ik geen contact mee.” 5.000+ deals aangemaakt in 6 maanden tijd 14 medewerkers getraind Aanrader? “De schaalbaarheid van Pipedrive maakt het echt een aanrader. Bij mijn vorige werkgever werkte er 5 salesmedewerkers mee,… Read more

    Deze case lezen: Royal de Boer
  • Dugros

    Dugros

    Hoe Dugros met hulp van Upsmart en Pipedrive grip kreeg op sales en backofficeprocessen. Lees hoe dit familiebedrijf data, structuur en groei samenbrengt in één centraal CRM-systeem. Read more

    Deze case lezen: Dugros