Unieke behoefte vervuld met Pipedrive
“Gisteren ben ik teruggekomen uit Azerbeidzjan, volgende week ga ik naar Duitsland,” vertelt Lars van Gaalen van Royal de Boer. Met meer dan 400 dealers wereldwijd had dit mooie bedrijf een custom inrichting van Pipedrive nodig, waar Upsmart gelukkig mee kon helpen.

Het doel
“Toevallig vandaag weer dingen toegevoegd in Pipedrive,” zegt Lars. Hij werkt inmiddels 4 jaar als Head of Sales bij Royal de Boer, een koploper in stalinrichting, mestverwerking en klimaatbeheersing voor koeien. “Ons bedrijf heeft veel geschiedenis, vanuit de Nederlandse melkveehouders die vroeger al op pad gingen. Nederland heeft een goede reputatie in de melkveehouderij, daar zijn we sterk in.”
Royal de Boer
Royal de Boer doet alles voor een blije koe op het gebied van stalinrichting en klimaatbeheersing. Ze zijn met ruim 400 dealers actief in meer dan 40 landen.

“De aanpak door Upsmart is heel erg snel. We zijn fantastisch geholpen. Daar mogen andere bedrijven nog wel een voorbeeld aan nemen.”
Lars van Gaalen | Royal de Boer
Een uitdaging
“Wij werken met een dealernetwerk,” zegt Lars. “En daar zit ook meteen de uitdaging in voor een systeem als Pipedrive. Wij verkopen niet direct, maar werken met ruim 400 dealers in meer dan 40 landen. De dealers maken zelf hun eigen offertes, we proberen de dealers zo zelfstandig mogelijk te laten opereren. Ze gebruiken daar een sales portal configurator voor, HIVE. Die moest gekoppeld worden met Pipedrive, zodat de offertes gesynchroniseerd worden. Dat is natuurlijk wel even anders dan bij veel andere bedrijven. Maar dat was voor Pipedrive én Upsmart geen probleem.”
De keuze voor Upsmart
“Onze salesportal is een CPQ-tool (Configurate Price Quote),” vertelt Lars. “Die stelde ons niet in staat om inzichtelijk te krijgen wat de dealers aan het doen zijn. Het stelde ons niet in staat om deals te managen. En het stelde ons niet in staat om naar de toekomst te kijken. Daar had ik allemaal wel behoefte aan. En ons ERP-systeem, SAP, is niet toepasbaar voor buitendienstmedewerkers. Maar ook aan die mogelijkheid hadden we behoefte.” SAP is, in onze ervaring, inderdaad een behoorlijk corporate en log ERP.
“Met Pipedrive hebben we daar nu een tool voor,” zegt Lars. “Ik zie nu wat er gebeurt bij een dealer en zit dichter op het commerciële proces. Gemaakte deals, openstaande offertes, communicatiestromen; het loopt allemaal door Pipedrive. De binnendienst en klantenservice kunnen er ook in. Bij de oude ERP en onze CPQ-tool kon dat allemaal niet.”

Het proces
“Upsmart zag direct wat er wel en niet kon,” vertelt Lars. “HIVE is ook een online omgeving, daar konden ze eenvoudig op aanhaken. De gesprekken met Upsmart waren altijd snel en effectief. Ik hou ervan. Ik merk bij Upsmart dat ze heel betrokken zijn bij je succes als klant. Ze houden goed in de gaten hoeveel en of je Pipedrive wel optimaal gebruikt.”
“In januari 2025 zijn 14 mensen van de binnen- en buitendienst getraind. Die training is positief ontvangen. We zitten wel met niveauverschillen in computergebruik. Dat vroeg wat extra aandacht. Upsmart was hierin heel geduldig. Ik ben er de eerste 20 minuten bij geweest, daarna kon ik het met een gerust hart overdragen aan Upsmart. Ik moest naar een meeting in Polen,” lacht Lars.


“Upsmart is heel betrokken bij het succes van hun klanten. Ze houden goed in de gaten of je Pipedrive wel optimaal gebruikt.”
Lars van Gaalen | Royal de Boer
Serviceprovider
“Bij mijn vorige werkgever had ik Pipedrive al geïntroduceerd,” vertelt Lars. ”Toen nog zonder Upsmart, overigens. Ik heb toen zelf wat dingen ingericht en uitgeprobeerd.” Wellicht is het handig om hier te vermelden dat er geen minimumgrootte is voor Upsmart. We kunnen bedrijven van ieder formaat helpen met de optimale implementatie van Pipedrive.
“Toen ik overging naar Royal de Boer merkte ik dat er ook een vraagstuk lag en inzicht miste. Toen dacht ik meteen weer aan Pipedrive. We zijn een internationaal opererend bedrijf en hadden hier een serviceprovider bij nodig,” vertelt Lars. “Vanuit de directie kreeg ik de go ahead en toen heb ik eerlijk gezegd gewoon geGoogled. Het eerste gesprek met Upsmart was goed, er was een goede klik. Ik heb vrij snel het stokje overgedragen aan een collega, maar het contact was vanaf het begin positief.”
“De aanpak bij Upsmart is echt heel erg snel. De ondersteuning is fantastisch. Ze hebben Pipedrive helemaal custom ingericht voor Royal de Boer. We zijn gehoord. Daar mogen andere bedrijven nog wel een voorbeeld aan nemen,” zegt Lars veelbetekenend.

Het resultaat
“Pipedrive stelt ons in staat om alle gemaakte afspraken en notities rondom elk project te loggen,” vertelt Lars. “Hierdoor kan ik eventueel ook opvolgen met de area salesmanger. Ook de collega’s van de binnendienst kunnen beter inschatten wat de needs zijn. Welke rolverdeling is er afgesproken, wie doet wat? We voegen per project gesprekverslagen en meetingverslagen toe. Pipedrive geeft ook de mogelijkheid om emails te koppelen.”
“Pipedrive wordt steeds beter gevuld,” zegt Lars. “Het stelt ons in staat om onze dealers beter te managen en ondersteunen. Door Pipedrive kunnen we beter inschatten wat onze dealers nodig hebben. We doen onze emailmarketingcampagne ook vanuit Pipedrive.”
Beslissen op basis van data
“Pipedrive heeft mij meer inzicht opgeleverd in hetgeen wij doen. Je kunt ook precies zien hoeveel tijd en aandacht een specifieke dealer vraagt. Hoeveel wordt er gemaild en hoeveel omzet wordt er gemaakt. Op basis van die data kun je beslissingen maken,” zegt Lars. “Alle area salesmanagers zijn zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de data die Pipedrive in gaan. Dat is nog wel eens een uitdaging. Maar zonder de juiste data klopt het systeem eigenlijk niet. Dus daar moeten we nog wel wat mee. Maar dat komt wel goed. Pipedrive is zo gemakkelijk om mee te werken!”
“We blijven Pipedrive zeker gebruiken en inzetten voor de toekomst,” zegt Lars. “Eerst moet het gebruik nog toenemen, daarna komen er automatiseringen. Dan kunnen we beter offertes opvolgen, klanten niet laten wegzakken, klantcontact behouden en optimaliseren. Zal ik je een leuk feitje geven? Er zijn dit jaar (van 1 januari t/m 16 mei 2025) al 5049 deals aangemaakt. Dus we hebben Pipedrive hard nodig.”

“Pipedrive kon, in tegenstelling tot andere systemen, wél gekoppeld worden aan ons unieke dealersnetwerk en de tools die zij gebruiken.”
Lars van Gaalen | Royal de Boer
Tevredenheidsscore: 10/10
“Is het raar als ik Upsmart een 10 geef? Die zijn gewoon echt goed. Pipedrive krijgt een 9. Daar heb ik geen contact mee.”
5.000+ deals aangemaakt in 6 maanden tijd
14 medewerkers getraind
Aanrader?
“De schaalbaarheid van Pipedrive maakt het echt een aanrader. Bij mijn vorige werkgever werkte er 5 salesmedewerkers mee, nu hebben we 25 actieve gebruikers. Dat kan allemaal.”